Sunday, May 29, 2011

~Secoret Rentetan~

kadang-kadang tu..kita lupa siapa diri kita yang sebenarnya..
ghairah sangat nak jadi macam orang lain..
kenapa kita tak cuba jadi diri kita sendiri..
apa yang kurang sangat dalam diri kita. ni..
kekurangan mesti ada!
walau dalam bentuk apa sekalipun..

pepatah melayu..
buang yang keruh ambil yang jernih..
tapi kita...
buang yang keruh ambil yang patut je..

kalau dah tahu yang diri kita tu lemah..ambik la apa-apa inisiatif nak perbaiki diri tu..jangan la ambik jalan yang mudah..at the end,menyusahkan orang lain..then.kita akan dipersalahkan..macam-macam la..maka,kelemahan kita tu akan lebih terserlah ayunya..selalunya orang macam ni..digelar manusia tak sedar diri..hal-hal macam ni akan membuatkan diri kita lebih kena benci..kita pulak akan cakap yang orang disekeliling kita ni tak suka dengan kita..memang padan pon..

akan berlakulah kemurungan,stress,gila babi,sawan..benda-benda macam ni kita patut elak..segala-galanya bergantung dekat kita..kita yang menentukan..

memanglah kita hanya merancang..ALLAH yang menentukan..tapi..takkan kita nak berdiam je..sedar la diri tu kawan..kita ni memerlukan orang disekeliling kita..jangan la jadi orang yang sombong tak kena tempat..seseorang harus mempunyai sahabat yang membantu menghiburnya dan pasangan untuk berbahagi rasa..

…sebahagian mereka  adalah penolong dari sebahagian yang lain… (at-taubah;71)
kan..ayat al-quran pon ada sebut..jangan la mendabik dada..hidup kita ni umpama roda..kejap kt atas..kejap kt bawah..kalau tak rasa sekarang..mgkin nanti..

kn?
:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sama-sama betulkan fatiha kita

Untukmu Sahabat